torsdag 22 december 2016

Vantrivsel, lögnare

Foto: Astrid Nydahl
”Jag vet, att jag lyckas förmedla min djupa vantrivsel. Till att börja med är jag en person, som säger emot sig själv hela tiden. Mina skildringar av världen är inte behagliga. Jag känner motvilja mot nästan allting, inte bara mot systemet” (Michel Houellebecq intervjuad i Argentina)

Vill du smeka tigern medhårs? Vill du att en minister ska le inställsamt mot dig, en kollega, en släkting?

Att leva inställsamt är att leva i lögn. Det finns inga motiv och ingen plats för lögnen.

Igår kväll satt CNN:s säkerhetspolitiske expert i direktsändning och sa att terrorattentatet i Berlin förmodligen var utfört av en ”högerextremist av Breiviks typ”. Lögnen kan se ut som en analys men är alltid en lögn. Den i Tyskland efterlyste är förvisso just en högerextremist, men en speciell sådan: en islamist, en extremist som har Koranen som sitt rättesnöre och därför anser sig ha rätt att mörda oss otrogna.


Vill du att någon talar behagligt med dig? Vill du att motviljan ska fördrivas? Lycka till, det finns alltid en hop lögnare att ansluta sig till.