måndag 6 juli 2015

Det blåser upp i Europa. Mot bakgrund av det satt vi och såg hela Stings The Last Ship



Vi följer det grekiska dramat. Vad det leder till är det väl ingen som vet. Själv tänker jag att jag egentligen inte förstår de mekanismer som driver på processen. Oro kräver alltid en motvikt. Vi ägnade söndagskvällen åt The Last Ship.

Vi som föddes och växte upp i varvsstaden Malmö förstår mycket bra vad det är Sting och Jo Lawry sjunger om (hela konserten finns här). Men det är framför allt den magiska August Winds jag vill visa er. En vackrare och mer melankolisk sommarduett har jag svårt att tänka mig. Nog märks det att Sting arbetat mycket med Purcells sånger.

Det är således konsertversionen vi njuter. Själva musikalen i sin helhet sattes upp på Broadway i vintras, men fick inte många veckor. Jag hade förstås velat se den men tror att essensen av Stings berättelse - varvsstaden Newcastle och vad som hände med den när man slutade bygga båtar - mer än väl fångas i just sångerna. De står för sig själva.

Nyponrosor, Olseröd, juli 2015. Foto: Astrid Nydahl