fredag 31 oktober 2014

1986 - några minnen av liv och dikt


En av Carstens Hills bilder från min och hans bok Sången om saknaden som utkom 1986.
1986 var ett händelserikt år i våra liv, i vårt land och i världen, året då Tobbe föddes.


15 aprilAmerikanska stridsflygplan fäller bomber över Tripoli, Libyen. USA:s president Ronald Reagan beskriver anfallet som ett led i "kampen mot den internationella terrorismen", som Libyens ledare Muammar Kadaffi anses stödja.

26 april – En kärnkraftsolycka inträffar i Tjernobyl i Ukrainska SSR, Sovjetunionen då reaktorn totalhavererar. Strålningen sprids bland annat till Sverige då vindarna sprider ut radioaktivt stoft över Europa och de flesta länder på Norra halvklotet träffas av någon form av stoft från olyckan. 

5 oktober - Brittiska tidningen The Sunday Times publicerar kärnfysikern Mordechai Vanunus berättelse som avslöjar Israels kärnvapenkapacitet.

15 september – Myndigheterna i Polen har frigivit totalt 225 politiska fångar sedan den nya amnestilagen antogs i slutet av juli 1986.


15 oktober Sovjetunionen kallar hem 8000 soldater från Afghanistan.

1 november – En omfattande miljöskandal inträffar i Schweizgiftiga ämnen från läkemedelsföretaget Sandoz lagerlokaler i Basel, Schweiz läcker ut i floden Rhen efter en explosion i en kemisk fabrik. Alla djur och växter i floden ner till Karlsruhe dödas, liksom boskap som betar vid stränderna. Miljontals människor som fått vatten vid Rhen får det nu via tankbilar.

23 december – Som ett led i sin politik med glasnost (öppenhet) och perestrojka (förnyelse) låter Michail Gorbatjov regimkritikern Andrej Sacharov återvända från sin förvisning till Gorkij.
 
Den 16 juli: vår älskade Tobias föds! 

Våra andra barns märkesdagar: Mikael fyller 13 år. Malin fyller 11 år. Lina fyller 4 år. Ditte fyller två år. Catarina fyller 7 år 1986. Deras mamma fyllde 37 år och jag 34 år. Ett händelserikt år också i familjen.

Och vad gjorde jag just jag detta år? Jo, jag reser och skriver, jag skriver och reser. Bland annat: Jag mötte våren i Lissabon tillsammans med Anna W. och hennes dotter Sara D. De bodde på ett riktigt uselt hotell i Estoril, jag bodde inne i Lissabon.   

Vi möttes för det mesta dagtid inne i stan, två gånger kvällstid, först då vi gick på fadorestaurang tillsammans och sedan då vi åt i Estoril och skrev ett gigantiskt brev hem till Saras kille på bordsduken, som vi vek många gånger, lade i ett kuvert och skickade till Sverige. Det var min fjärde Lissabonresa, jag skulle komma att göra fem till, den näst sista 1997 med de två tonårsflickorna Lina och Ditte. 

Jag utgav tre böcker 1986:

Elvaårslandet – resultatet av en hel termins arbete i en femteklass i Ängelholm och en gymnasieklass i Sölvesborg. Mikael tecknade bokens omslag. 

Omslaget till min skrift om Karl Berman som utkom 1986.
Människans nödvändiga val. Skriften om Karl Bermans arbete för de danska och skånska judarna och för den danska motståndsrörelsen mot de tyska ockupanterna under andra världskriget.

Sången om saknaden. Diktsamlingen med Carsten Hills fotografier som året därpå också utkom på danska. Ernst Blomstrand och jag gjorde ett dikt- och musikprogram med samma namn. Först uppförde vi det på Ystads Konstmuseum under en Leif Nelson-utställning, sedan på biblioteken i Tollarp och Åhus. Det sista och bästa var på Malmö museum inför en positiv publik.'