lördag 23 augusti 2014

Polen 1950: vilostunder vid en sjö, skapande...

 A morning fishing expedition on the Nidzkie lake, rep. FoKa/Forum
Vi talar ofta om diktaturerna. Vad var det för slags liv man levde före murens fall i dessa länder? Jag besökte två av dem på den tiden: Polen och Albanien.

Väl medveten om förtryckets olika uttryck vill jag idag visa på en annan bild av 1950-talets Polen. Jag prenumererar ju på nättidskriften Culture.pl och varje fredag får jag där fina artiklar om litteratur, film, foto, teater, musik och konst. Artikeln jag nu fäste mig vid heter Lakeside Holidays in the 50´s.Om du klickar på länken kommer du till en sida med fascinerande bilder och en berättelse om författaren Konstanty Galczynski.

Du får också lära känna det lilla samhället Zgon vid sjön Mokre, där författaren Igor Newerlhy levde. Också andra viktiga konstnärer berättas det om, bland annat Agnieszka Osiecka. Rekommenderas som en fin stund av lördagsläsning. God helg önskar jag er alla.