söndag 24 augusti 2014

En bild av natt i Lissabon och minnena den väcker

Natt i Lissabon. Foto: Hideo Matsumoto
När jag ser den här bilden kommer minnena tillbaka. Vi hade varit ute rätt sent och jag hade återvänt till hotellet ensam. Strax efter midnatt kom A. med för henne mycket ovanliga tecken på rädsla och stress. Det var i Köpenhamn 2002. Senare på sommaren flydde jag grannskapets oljud och gömde mig i ett litet småländskt torp i tre månader. Där började jag skriva en text om vad som hänt i Köpenhamn den natten, då polisbilar och ambulanser kom till gågatorna och marken täcktes av blod. Det blev den första texten i Politisk geografi (med förord av Suzanne Brögger) boken som också kom att handla om Tirana, Birmingham, Tel Aviv, Lissabon, Prag och Malmö. Japanfödde fotografen Hideo Matsumoto - som jag tidigare gjort en hel bok om Lissabon tillsammans med - gjorde omslaget till Politisk geografi med just bilden ovan. Den utstrålar den känsla jag så många gånger haft i Lissabon och som gjort att jag varit mindre rädd att vistas där än jag varit i Köpenhamn.

Boksviten skulle följas upp av Ökenvandring. Politisk geografi två med förord av Anne-Marie Berglund, som handlade om Bonn, Amsterdam, London, Tripoli, Benghazi, Szczecin, Tollarp och Önnestad. Trean, som kom 2005 hade ett fint förord av Birgitta Stenberg (som avled 82 år gammal igår) hette Politisk geografi tre. Kön, klass och kultur och innehöll återblickar på Lissabon och Albanien, och därtill ett antal essäer på teman som innefattades av titeln, om bland annat filmaren Catherine Breillat och författaren Marguerite Duras, samt några intervjuer som senare kom att ingå i Skrivandets portar, med Birgitta Boucht, Agneta Pleijel och Agneta Klingspor.

Allt detta kommer jag att tänka på tack vare Hideo Matsumotos suggestiva nattbild.