söndag 22 december 2013

Down and out...

Foto: Anders Johansson
Just som jag börjat räkna ner för julhelgen blev jag själv uträknad igår. Febern fick mig tidigt i säng för en lång, mardrömsfylld natt.

I sängen funderar jag över språkligheter.

I tv-nyheterna hörde jag i veckan om en ny rymdraket som skjutits upp. Till bilderna av den vackra farkosten sade en helt ung reporter: "Raketen avfärdade i morse". I gårdagens nyhetssändning talades det om något annat europeiskt och en annan lika ung reporter sa: "Alla kontinenter i den världsdelen". Är det den senaste PISA-undersökningen som illustreras på detta eleganta sätt?

Är det bara feberhallucinationer? Jag sätter mig bredvid A. i bilen, och hon kör oss båda till sju av mina barnbarn i eftermiddag. Lite små julklappar och en helt kort julfika och sedan tillbaka till febersängen.


1 kommentar:

elina sa...

Tyvärr, det är inte hallucination. Språkfelen i tidningar och TV överstiger mina. Rubriker som är så missvisande att man skrattar eller rent av skräms. Troligen använder journalisterna inte ens språkrättningen på word vilket hjälper såna som inte kan stava.
Krya på dig!