måndag 10 juni 2013

Hans Boij: Vägen till Brinnarå. Anteckningar (Författares Bokmaskin)

Varje gång det kommer en ny bok från Hans Boij vet jag att nattläsningen är räddad för lång tid framöver. Man läser nämligen inte Boij från pärm till pärm. Man intager honom som vore hans texter medicin eller vitaminer. Och så har också nya boken underrubriken "Anteckningar".

Jag har nu ströläst, strukit under och ägnat mig från och till åt boken i en månads tid. Jag har läst Boij i många år nu och vet att hans böcker ibland höjer sig rejält över annat han gjort. Så reagerade jag på Versus från 2012, och den fick också ett sensationellt omdöme av Stig Larsson i Expressen. Den nya boken är, skulle jag vilja säga, ännu bättre, även om det ter sig orättvist att jämföra en diktsamling som Versus med en 279 sidor tjock samling anteckningar. Jag gör det ändå.

Boij är en gammal man nu. Men han fortsätter ströva kring i Stockholm, han sätter sig där han har råd för en kopp kaffe. Han ser sig omkring, antecknar det han ser och det han tänker. Det blir en form av flanörlitteratur som jag är mycket förtjust i.

Ibland tar den fäste i en annan diktare eller filosof. Men inte sällan också i det som förmedlas av morgontidningen. Boij blickar från cafébordet ut över världen. Därför blir både hans mycket korta och lite längre texter en ansats också för läsaren, som aforismen men aldrig sträng i form eller uttryck. Boij skriver just anteckningar, och det kan låta så här:

"Inget är heligt. Det skulle i så fall vara de stridande viljornas envig. Vår enda gemenskap; främlingars ensamheter i möte."

"De små människorna är inte förkrympta. Det är de stora som inte håller måttet."

"Hela världen, ett kapitalistiskt protektorat på samma sätt som Egypten en gång i tiden var ett brittiskt."

"Sverige är ett högt moderniserat, så kallat civiliserat land. I Sverige förvånas man över att de företag som avgett det lägsta anbudet och som t.ex. betalar sina städare sämst, gör ett dåligt jobb. Av samma skäl tvingas man ständigt utdela allt högre bonusar åt landets högsta chefer."

Som ni märker kan man läsa Boijs nya bok för att vrida och vända på perspektiven och för att ibland också ställa det vedertagna på huvudet.

Om Versus skrev jag här.