fredag 16 november 2012

Loppor eller löss? Nej, mediciner!

Foto: Ulrika W.
I onsdags började jag med en ny blodtrycksmedicin, Losartan. Igår eftermiddag började utslag och kraftig rodnad bakom höger öra, upp under håret och ut mot skägget. Inte kopplade jag samman de två sakerna.

När jag vaknade i morse hade utslagen och rodnaden spridit sig ut mot höger ansiktshalva och fram till ögat. Jag mådde illa. Satte mig och läste Fass. Jodå, som "allvarlig" men "ovanlig" biverkning stod just detta. Konsulterade min husläkare som bekräftade. "Blir det värre får du åka in akut" sa han och berättade att det kunde leda till att svalget svullnade, och därmed... Ja, jag tänkte tanken: strypsnaran inifrån!

Sent i eftermiddags handlade jag hem det jag drömt om för fredagskvällen: färska räkor med alla tillbehör. Isvatten. Kunde inte bli bättre. Men jag hade inte mer än intagit kvällsmaten förrän ögonen hängde, jag ville bara sova. Och det gjorde jag, fram till niotiden på kvällen. Ny konsultation med FASS, jodå, visst kunde tröttheten, mattheten, sömnigheten (fullständigt omotiverad i annat fall) också lastas Losartan. Nu är klockan snart elva, jag har sedan en timme legat i sängen och läst min Flaubert. Nu blir det nattsömn. Om eländet är kvar imorgon ska jag åka till akuten. Vad kan de göra? Inte den blekaste aning.

Uppdatering lördag: vaknar med svullet ansikte, svullna läppar, feber och allmän svindelkänsla. Det blir väl till att åka in med Bagdadexpressen till sjukhuset idag. Och allt detta tack vare en ny medicin. Innovation kan man väl kalla det när mediciner skapar sjukdom!