fredag 9 november 2012

Allt är öde och kontot är tomt

Det är tomt i hamnen nu. Båtarna uppdragna på land. Ödslighet i förening med fri sikt ut över havet. Tosteberga går in i sin bästa årstid. Minns hur vi för några år sedan, när vinden piskade, satte oss där en julafton och fikade. Vi var garanterat ensamma. Inte ens måsarna var på plats.

Spillrorna av badbryggan har dragits en bit upp på gräsplanen. En enda husvagn står kvar.

Båtmasterna ligger prydligt på sina platser. Jag kom hem och titta på mitt bankkonto. Saldot står sedan en vecka tillbaka på 4 kronor och 4 öre. Ingenting annat än väntan och vila är möjligt. De två sista tusenlapparna gick till frimärken för det sista bokutskicket. Jag gör som båtmasterna: lägger mig på min plats, tar fram Herta Müllers nya bok och ägnar mig åt det verkligt väsentliga.



Inga kommentarer: