torsdag 4 oktober 2012

Richard Millet igen - ett ps

I dagens DN skriver Åsne Seierstad om Richard Millets pamflett ”Eloge litteraire d’Anders Breivik”. Eftersom jag ganska nyligen gjorde en post om honom vill jag återknyta genom Seierstad. Hon skriver bland annat:

Därför var det med förundran jag läste Millets pamflett, hur han till den milda grad hade låtit sig duperas, ja rent ut sagt bländas, av Anders Behring Breivik. För att summera saken: Millet anser det vara angeläget att i första stycket be läsaren att hålla i minne att han inte försvarar Breiviks dåd den 22 juli 2011. ”Ändå är det dessa dåd jag vill diskutera, eftersom jag slagits av deras formella perfektion”, fortsätter han i nästa stycke, ”av deras litterära dimension, den perfektion som, likt Ondskan, litteraturen uppsöker gång på gång”.