tisdag 18 september 2012

Med Ludwig Wittgenstein i Hässleholm

Torget i Hässleholm. Foto: TN

Tog till Hässleholm och försökte vara tyst. Satt med Sten Anderssons tegelsten om Ludwig Wittgenstein (Norstedts förlag). Tegelstenen heter just Filosofen som inte ville tala. När jag bekantar mig med detta detaljrika och omfattande porträtt slås jag av två saker. Det ena är att filosofer blir ännu intressantare om man också får bekanta sig med deras liv. Wittgenstein är så spännande att man naturligtvis fortsätter läsa den här boken i portioner hela hösten.

Det andra är att det finns författare vars flit och kunskap slår det mesta med hästlängder. Jag har inte läst Sten Andersson tidigare, men här får jag veta att han skrivit om Freud, Reich och Max Weber samt en rad andra verk. Dessutom har han översatt tvåhundra böcker om bland annat Sartre och Nietzsche, samt ett antal tegelstenar om filosofins och sociologins historia. Tegelstenar tycks vara hans melodi. Jag har bara en sak emot just denna 762 sidor långa bok, och det är att det är näst intill omöjligt läsa den liggande. Annars kan man bara med tacksamhet ägna sig åt Wittgensteins liv och verk och hoppas att man lär sig något.

Samma torg, samma fotograf