måndag 26 december 2011

En kopp kaffe och tre kulor i hjärtat.

Att gå på café i Malmö kan leda till döden. Caféskotten – en populär artikelrubrik. Är det en vecka sedan sist? En kopp kaffe och tre kulor i hjärtat. Ikväll var det dags igen.

Varför skjuts människor på café? Svaret skulle kunna vara svårt, men är förmodligen mycket enkelt: människors skjuts där man förväntas hitta dem. Det som pågår i Malmö är nämligen det som Hans Magnus Enzensberger kallade för ”det lågintensiva inbördeskriget”.

En död och två sårade. De tre offren är kända av polis sedan tidigare. "De är mycket kända av oss" säger vakthavande befäl Hans Nilsson, enligt Sydsvenskan.

Detta krig pågår förstås mellan kriminella och därför tror man att det inte angår oss. Men det angår oss i allra högsta grad. Skjutandet i Malmö är inte synonymt med gamla eller nya ensamdårar som bestämt sig för att döda. Skjutandet i Malmö är framför allt uttryck för det etniskt och kollektivt identifierade krig som pågår mellan de olika maffiagrupperna.

Dessa är förvisso ibland kopplade till det som kallades mc-gäng, men i allt högre grad bestäms det av olika ”falanger” inom olika invandrargäng som vill kontrollera vapen-, narkotika-, och trafficking-industrin. Huruvida de kör MC eller BMW ter sig allt ointressantare. Det verkligt intressanta är att människor dödas. Och där människor dödas blir också andra livrädda. En stad som lever i rädsla är inte en stad att leva och bo i. Malmö är en stad där rädslan och våldet har sådan makt, att det bara är den mediala och politiska överheten, i Sydsvenskanhuset och i stadshuset, som tycks ovetande om den. Kvällens mord sätter ännu en tjock stämpel över stadsnamnet. Namnet på min barndoms stad, den för alltid förlorade, Malmö.

Uppdatering tisdag: så mycket till café var det trots allt inte.
Skyttens förklädnad kan man läsa om här.

Foto: A. Nydahl.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Visst förut var det nästan löjeväckande att rappa om Sverige det var så lugnt n ukan vi stolt mäta oss med de värsta områdena i vilken världstad som helst. Nu har vi med gängkrig, bilbomber och avrättningar á Hollywood. COOLT eller? Bäst var i DN reportaget "skottlossningen skedde i en lokal där någon form av FÖRENINGSVERKSAMHET pågick." Alla drog vapen och en allmän vilda västenkänsla infann sig..föreningsverksamhet sponsrad av förenignslivet REALLY?

Anonym sa...

Malmös slogan: "Malmö - mångfald, möten och möjligheter" är nästan en parodi i sig.

Mångfald, möten och möjligheter? Jo vars, det beror på vad man är ute efter och vad man är i för bransch...

Personligen så undviker jag att besöka gangsterstaden Malmö in i det sista och jag skulle aldrig kunna tänka mig att flytta dit heller.

Anonym sa...

Jag bor i Malmö, är inte rädd av mig men känslan av otrygghet smyger sig på för varje uppgörelse.
Sverige har decennievis monterat ner auktoriteten och snart finns det inte kvar ens en tillstymmelse till trovärdigt motstånd.
Det är vitflagg och dialogpoliser och ekonomisk dopning av utanförskapsområdena som gäller.
När pengarna är slut blir det borgarkrig på allvar, undantagstillstånd, utegångsförbud, militär på gator och torg.
Som Per Svensson skriver:
"Massor med problem. Men det är det som är grejen."
HUBERT

Frederick sa...

Nej, att det var ett vanligt café öppet för allmänheten var det nog ingen med lite fantasi och kännedom om Malmö som trodde.

I texten ovan finns en länk till en blogg som beskriver lokalen mer korrekt. Jag blir dock skeptisk inställd när bloggens skribent uttrycker sig såhär:

"Meter bredvid den arabiska svartklubben ligger den svenska vänstersvartklubben Kontrapunkt dit araberna brukar gå för att få knulla svenska tjejer från röda stadsdelen Möllevången som kommer till Västanforsgatan för att festa."

Inte särskilt proffsigt eller smakfullt uttryckt, kan jag tycka.

Anonym sa...

Till Frederick:
Förvisso F.
Men är det inte kongenialt uttryckt i vart fall?
Finns det någonting i de kvarteren som är proffsigt eller smakfullt?
Snarare osar det av krutrök, ond bråd död samt en människosyn där individen är reducerad till en karaktär i en dålig svensk tv-serie om cops å bus.
Jag menar att det nya Sverige som håller på att legeras fram är en blandning av hedonism, primitiva sedvänjor och gammal god svedala-undfallenhet.
Din finkänslighet är malplacerad i sammanhanget frederick.
HUBERT

Frederick sa...

Hubert,

Vad har det att göra med saken om det finns något proffsigt eller smakfullt i de kvarteren?

Nej, min "finkänslighet" är inte malplacerad.

Jag behöver inte någon som "förklarar" för mig hur det ligger till med Malmö. Det går inte en dag utan att jag inte bekymrar och förfärar mig för brutaliseringen, våldsspridningen, det samhälleliga sönderfallet, bristen på etik och medmänsklighet. Det går inte en dag utan att jag förundras och förfäras över människor i min närhet som verkar leva i en bubbla utan att inse att Malmö håller på att sjunka ned i ett träsk av kriminalitet och social splittring. Förmodligen leder Malmö "utvecklingen" och är ett smakprov på vad som komma skall även på andra platser i Sverige.

Men jag tycker att man borde kunna kritisera förfallet i Malmö utan att hemfalla till vulgariteter. Släpper man på det står man snart där med sin drypande cynism. Och vulgariteter i olika former fyller sin dagliga kvot i Malmö. Sånt har vi nog av.

Anonym sa...

Frederick,
Att jag hakar upp mig på att du hakar upp dig på en till synes överflödig anmärkning om något de flesta på den här tråden tycks vara överens om är inte ett utslag av ordvrängeri, sofism eller dylikt.
Det är talande, denna finkänslighet.
Handen på hjärtat Frederick, när machokulturens härförare pratar tjejer heter det; knulla, sätta på, spänna på , blåsa hål i, etc.
Kanske betyder det inget, kanske speglar det mörkerkrafter.
Därför passar denna brutala verbala passage som handen i handsken som beskrivning av mentaliteten som skrämmer oss.
Jag har en granne som två gånger knackats ner i Malmö efter mörkrets inbrott bara i år!
Rånad en gång, lämnad medvetslös den andra, med ambulansfärd på det.
Lågintensivt krig pågår och du oroas av språkbruk.
Skriver det igen.
I sitt sammanhang är beskrivningen du felaktigt retar dig på helt kongenial.
Jag tror uppriktigt sagt att du reagerar på fel saker, att du försöker fostra den indignerade och civiliserade när du och vi borde vända oss mot och av alla krafter väcka lagstiftare i parlamentet samt debattörer och redaktörer i medierna.
HUBERT

Frederick sa...

Hubert,

Men då borde det stått "arabiska gangstrar/machomän", annars gör man sog skyldig till en grov förenkling.

Det kräver ingen stor fantasi för att se det som lyser igenom denna plumpa fras: en nationalistisk åskådning.

Du må ironisera bäst du vill kring detta. Men vårt språkbruk visar också vilken sorts människor vi är - vi formas av vårt språk. Detta ska inte underskattas. Att förråa sig själv gör inget gott.

Det går utmärkt att vilja väcka våra makthavare och medier samt att förhålla sig starkt kritisk till mångkulturalism, grasserande kriminalitet, ett förråat samhälle och dess lågintensiva krig utan att vulgarisera sitt språk.

Anonym sa...

Frederick:
Och hur vulgärt är det då, är det överhuvud vulgärt?
Lyssnar du till den danske psykologen Niccolai Sennels berättas hur han till sin egen förvåning i arbete med kriminella ungdomar tvingades dra en icke pk-sanktionerad slutsats.
De arabiska killarna präglas från modersmjölken att finna orsaker till problem och motstånd i livet utanför dem själva!
En avgrundsdjup kulturskillnad mellan oss och dem kunde han notera.
Det kan ju tänkas att vår förträfflige bloggvärld (Gott Nytt Thomas) också delar denna syn, vad vet jag.
Min slutsats är att du tror att allt som behövs är fler poliser, fler socialtanter och kanske tidigare åtgärder.
Min slutsats är att Sverige tagit på sig rollen av paternalistiskt världssamvete.
Vår uppgift har plötsligt blivit att civilisera inte bara vår egen underklass utan även andra kulturers underklasser.
Denna uppgift är dyr, den kostar i resurser, tid, pengar och mänskligt lidande.
Jens Stoltenberg har sagt, post Breivik, att Norges måste fördjupa demokratin!
Ett sätt att göra det är att folkomrösta om varje viktig fråga.
Nu är det måhända försent, men det är inte försent att införa den kanadensiska immigrationsmodellen.
Det röstar jag för oavsett om det är plumpt mot våra arabiska vänner som papperslösa, betygslösa då får vända vid gränsen.
Även om jag inte övertygat dig önskar jag dig också ett Gott Nytt År.
HUBERT

Frederick sa...

Hubert ,

Jag tror vi är ganska ense om sakernas tillstånd i Malmö, men kanske inte när det gäller orsakerna eller symptomen.

Vi får nog lämna det vid detta.

Ett gott nytt år till dig med