lördag 12 november 2011

Mamma i Kina.

Dröm i natt. Jag hade följt med Astrid till Indien, hon ville visa mig de platser hon ska besöka i december-januari. Av Indien minns jag ingenting. Däremot av en mellanlandning i Kina – oklart varför – och då fanns också min döda mamma med på resan. Vi satt på ett tåg, vi reste genom oändliga förorter, överallt stod det tusentals cyklar och bilar parkerade utanför husen. Jag fylldes med fasa, minns att jag sa någonting om att den nya rikedomen i Kina avslöjar människans hela perversitet, som ett inverterat västerland. En skrattspegel. En perversion. Mamma sa: ”Thomas, nu förstår du väl varför jag inte vill bo i Kina? Jag hade ju fått hur långt som helst att cykla till jobbet”.


(Ur min bok Inre frihet, 2007). Bilden: med mamma på promenad i Sevedsområdet, 1950-talet.