torsdag 20 oktober 2011

I förortens matbutik.

Jag åker dit ibland, till Netto på Gamlegården, stans lågprisbutik för livsmedel. I eftermiddags, efter att jag hade betalt, står jag med kassen och ska lägga ner det jag köpt. Jag har just ett 4-pack glasflaskor öl i min hand när en liten flicka tittar mig i ögonen och säger: "Om du dricker alla dom blir du full".

Jag ler och försäkrar henne om den minimala risken, men hon insisterar, "jag vet att man blir full av fyra öl." Så tar jag mina fem paket fryst torsk och hon hugger direkt: "Ska du verkligen äta fem fiskar!?".

När jag åker hem och packar upp skrattar jag för mig själv. Möten med frimodiga barn är det bästa som finns. Den där flickan hade jag aldrig sett förut, hon var absolut inte mer än sex år gammal och visste redan vad rim och reson var.

Foto: A. Nydahl