tisdag 8 februari 2011

En dag som försvann ut i rymden, men kom tillbaka alldeles nyss.

Stormen kom in över Skåne natten till tisdagen. Det blev en rejäl och omtumlande storm. Inte nog med att den tog med sig soptunnor och annat som fanns utomhus, den kapade också vårt lokala bredbandsbolag från alla förbindelser. När jag steg upp och som vanligt skulle läsa mina morgonsidor - bloggar och tidningar - blev det bara blankt i rutan. Och så fortsatte det under dagen. Vid lunchtid tjöt fortfarande stormen och nätuppkopplingen gav inget som helst resultat.

Vad kan man göra en sådan dag? Jag började skära upp det lammkött jag igår tog fram från frysen. Stekte det i olivolja, kryddade och lät det puttra där en timmes tid innan jag tillsatte röd och vit paprika, samt morötter och rikligt med purjolök. Kaffe och läsning medan det pågick. Sedan tvätt i maskinen. En liten koll på text-tv som meddelar att före detta Sydkraft - numera Eon - i vanlig ordning har stora problem i skogarna där träden lagt sig över ledningarna. Tusentals människor saknar el. Det gör vi aldrig här, eftersom det ut till Viby finns markledningar från Kristianstad. Vi saknar inte el eller telefon, men nätet lyser med sin frånvaro.

Tills det kommer tillbaka återvänder jag till Montaigne. Det han har att säga är alltid så mycket intressantare än det mesta.

*

Uppdatering: sedan en halv timme är nätet tillbaka. Så mycket som hänt sedan dess! Min son har meddelat tid för nästa operation. Jag har hittat en bild (ovan) som tagits tidigare. Sydnytt har sänt katastrofnyheter om stormen. Middagen är avslutad. Musiken frånvarande. En film kommer att visas. Åter imorgon, om gud vill och det är medvind.